Casus: je grenzen aangeven

De studenten spelen een rollenspel over je eigen grenzen aangeven over het onderwerp seksualiteit. Dit gebeurt aan de hand van een casusbeschrijving met rolbeschrijving.

Figuur 3: https://desocialebron.nl/

Casus met rolbeschrijving:

Er wordt van je verwacht dat je op den duur lessen gaat geven over seksualiteit aan een derde klas vmbo. Het onderwerp dat wordt besproken gaat over je eigen grenzen aangeven.  Je bent hierin nog niet ervaren in en je vindt het moeilijk om je grenzen aan te geven wat je wel en niet gepast vindt. In deze casusbeschrijving wordt een situatie omschreven waarin jij kan oefenen met je medestudent hoe jij reageert op een bepaalde opmerking van een leerling. Neem het rollenspel op zodat je later terug kan kijken hoe jij hebt gehandeld en hoe je eventueel de volgende keer anders zou handelen. Je maakt een reflectie en doet dit aan de hand van de volgende vragen die worden gesteld.

Probeer zoveel mogelijk jezelf te zijn en denk niet te veel na over hoe het zou moeten.

Als je geen oplossing weet, kun je het rollenspel stopzetten.

Situatie:

De klas waarin je lesgeeft, bestaat uit 20 leerlingen. De docent laat een fragment zien waarin jongeren een feestje hebben in een jongerencentrum. In het fragment raken een jongen en een meisje met elkaar aan de praat. De jongen biedt het meisje een drankje aan en het meisje accepteert het drankje. De jongen denkt hierbij dat het meisje hierdoor een seintje geeft dat zij hem wel leuk vindt want ja, waarom zou je anders samen een drankje gaan drinken? Nadat ze het drankje op hebben vraagt de jongen of ze met hem wilt dansen. Het meisje vindt dit goed. Tijdens het dansen grijpt de jongen haar bij haar kont en het meisje is hier niet van gediend en duwt de jongen weg. De jongen is boos en roept ”hoer”! naar het meisje en zegt dat ze het zelf uitlokt. Ze had duidelijk moeten zijn in het begin en meteen nee moeten zeggen. Na het fragment reageert de klas volop. De jongens geven de jongen in het fragment gelijkt. “Tuurlijk is ze een hoer, ze lokt het zelf uit en dan vervolgens niet willen!” “Wat een dom wijf!” De meiden uit de klas reageren vol afschuw en zeggen: “Wat een stomme gedachten van jullie!” “Dat meisje is op niks uit en geeft ook geen signaal af.” “Ze vindt het gewoon leuk met hem en verder niks!” Hoe reageer je hierop als docent en hoe geef jij je grens aan wanneer opmerkingen gepast zijn en wanneer niet?

Geef antwoord op de volgende vragen en maak schrijf hiervan een reflectie van een A4-tje:

  • Wat deed de student waarbij hij/zij duidelijk zijn grens aangaf
  • Wat ging goed? Waarom? Wat kon beter? Waarom?
  • Wat maakt deze situatie lastig?
  • Hoe zou je in deze situatie reageren? Beschrijf wat je doet, zegt of vraagt en met welk doel
  • Welke tips kun je je medestudent geven om in de toekomst uit te proberen?